Koksk Wartet

Het Afsluiten Van Verzekeringen Is Een Stuk Veiliger Geworden Door De Europese Unie

Spread the love

Het afsluiten van verzekeringen zal gemakkelijker en veiliger zijn dankzij de stemming van het Parlement op dinsdag over de versterking van de Europese bepalingen inzake informatie en advies van verkoopverkopers. De huidige regels voor de verkoop van verzekeringen zijn gewijzigd om vergelijkbare informatie- en consumentenbeschermingsvereisten in te voeren voor alle verzekeringsdistributiekanalen, tenzij deze voldoen aan de voorwaarden voor vrijstelling. Een verzekering vergelijken  moet bijvoorbeeld een stuk transparanter zijn en de energievergelijker had in het verleden ook te maken met deze regelgeving.

Verbetering Van De Consumentenbescherming Voor Verzekeringen

Distributeurs van verzekeringsproducten moeten zich registreren bij een bevoegde autoriteit in hun lidstaat van herkomst. Tussenpersonen en verzekeringsmaatschappijen moeten hun identiteit, contactgegevens en het register waarin ze zijn opgenomen aan klanten verstrekken.

Verzekeringsbemiddelaars moeten zelf verzekeringspolissen afsluiten om dekking te bieden voor de aansprakelijkheid voor professioneel wangedrag, ten minste € 1,25 miljoen per claim en 1,85 miljoen algemeen voor alle claims in één jaar.

Om cliënten te beschermen tegen het financiële onvermogen van een tussenpersoon om een ​​premie of claim tussen de verzekeraar en de cliënt over te dragen, moeten tussenpersonen passende maatregelen nemen. Een van de maatregelen die kunnen worden genomen, is bijvoorbeeld een permanente financiële capaciteit gelijk aan 4% van de som van alle ontvangen jaarlijkse bonussen, maar niet minder dan 18 750 euro.

Geef Duidelijke Informatie Over Kosten En Verkoopprikkels

Kopers moeten op de hoogte zijn van de aard van de vergoeding van de distributeur en, voor sommige complexe levensverzekeringsproducten, de totale kosten van het verzekeringscontract, inclusief vergoedingen voor advies en diensten. Verzekeringsdistributeurs zijn verplicht om belangenconflicten met de klant bekend te maken. Bovendien mogen de bepalingen met betrekking tot hun beloning hen niet aanmoedigen om een ​​bepaald verzekeringsproduct aan te bevelen wanneer een ander product beter aansluit op de behoeften van de klant.


Spread the love